mandag 19. september 2016

Bocas Del Toro og sjøstjernestranda


På lørdag hadde jeg bestilt kjøre til Panama fra Costa Rica. Hadde først planer om å gjøre dette på egenhånd, men da det kosta 100kr mer å få det organisert, gjorde jeg det istedenfor. Og det er jeg glad for nå! Først ble jeg henta på hostellet, så ble vi kjørt til grensa. Der måtte vi ta med alle tingene og først gå for å betale en avgift for å komme til Panama. Så måtte jeg innom et annet sted for å fylle ut et sjema som man alltid må gjøre når man skal inn i et nytt land, og levere det. Så gikk vi over en bru for å komme over til Panama. Der måtte vi betale en ny avgift til Costa Rica. Og så etter det igjen, måtte vi innom immigrasjonsgreia for å vise at vi hadde billett ut av landet igjen. Altså, jeg måtte innom fire forskjellige steder, kunne de ikke bare ha alt på ett sted liksom! Og hadde jeg dratt med buss og skulle gjøre alt det der selv, så hadde jeg aldri funnet ut av hvor alle disse kontorene var, for de var ikke lett og finne heller. Jeg hadde sikkert bare gått inn i landet...

Da det var gjort var det en ny minibuss som venta på oss. Det som er i disse landa, er at alle kjenner alle. Og sjåføren stoppa hele tiden for å høre hvordan det sto til med folk. Til og med politiet stoppet han og sa "Hvordan går det?" før han kjørte videre. 


Etter en times tid, kom vi til havna hvor det sto en båt og ventet på oss. Den skulle ta oss videre til hovedøya i Bocas Del Toro, Isla Colon.


Vi måtte ha på redningsvester. Jeg vet ikke hvor bra de hadde hjulpet...


Det er veldig koselig her. "Sentrum" eller hovedgata er ikke så stor, og det er veldig fargerikt og fint. Men det er bare en strand i nærheten, og den var ikke fin... Så det er litt skuffende.


Det er mange restauranter og hoteller/hosteller som ligger på vannet. Så her spiste jeg middag på lørdag. 






I går, søndag, skulle jeg ta bussen til andre siden av øya, for der er det en strand som heter Starfish beach. Som dere sikkert skjønner, så skal det være en strand full av sjøstjerner. Bussen var forresten en minibuss...


Da jeg kom frem, måtte jeg gå i ca. 15 minutter for å komme meg til stranda. 


Måtte gå på en sti mellom palmene.



Og over en trestamme...



På veien møtte jeg på to jeg ble kjent med i Costa Rica, og de sa at det var alt for mange mennesker på stranda, og ingen sjøstjerner. MEN det var en liten strand før man kom dit, hvor det var et par folk som snorkla, og der var det sjøstjerner. Så da ble jeg bare der jeg. 





Og som dere ser, så fant jeg sjøstjernene.







Det har vært mange flere sjøstjerner her før, men siden folk tar bilder med de og holder de over vann ganske lenge, så har det blitt færre, for de dør. Så jeg prøvde å holde de under vann...



Så sånn var det. På kvelden dro jeg ut og spiste med to andre jenter jeg ble kjent med på hostellet. Det var spis så mye sushi du vil for 150kr, inkludert en øl! Det var ganske mange folk der, så hver gang vi bestilte en ny runde, ble vi sultne igjen, for det tok litt tid. Men det var veldig godt, og jeg ble veldig mett til slutt. Tror jeg spiste over 30 biter...


Nå har jeg kommet meg til en annen øy, som heter Isla Bastimentos. Det regner ganske greit nå, så har ikke fått sett så mye av øya ennå. Hostellet ligger i vannkanten, sånn som hotellene og restaurantene gjorde på hovedøya, så det er veldig koselig. Men jeg skal si at jeg likte meg mye bedre i Puerto Viejo, Costa Rica, så jeg vurderer å dra tilbake dit på onsdag. Må tilbake til Costa Rica før lørdag uansett, for da går det et fly videre... :)
Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar