torsdag 8. september 2016

Hva man rekker på to måneder i USA


Jeg skulle være to måneder i USA, og det gikk jammen meg fort. Alt for fort. Jeg var redd det ville bli for lenge, men det ble det absolutt ikke. Og fy faderen å bra jeg har hatt det! USA var jo egentlig ikke planlagt, men sånn ble det, og jeg ville ikke vært foruten. Det føles nesten som at dette var en tur for seg selv, ikke med i jordarundt reisen. Og jeg vil absolutt tilbake og se mer, for det er mye jeg ikke har fått sett også. Det var noen som lurte på om jeg kunne lage et kart over ruta, og det har jeg selvfølgelig gjort!

Første uka i USA dro jeg på roadtrip med en gutt fra Sveits. Ruta var: Los Angeles - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley - Yosemite nasjonalpark - Sacramento - San Francisco. (Klikk på de forskjellige stedene, så kommer du til "gamle" innlegg fra de stedene). Vi brukte en uke, og kjørte vel ca. 3000km, om jeg ikke husker helt feil. Ruta dere ser under var det kartsiden som satte sammen, så det er nok ikke helt riktig fra hvor vi kjørte, men sånn ca. Etter det dro jeg til Fresno, og videre til San Diego. Og da hadde jeg allerede vært i USA i 3 uker.


Så var jo egentlig planen å dra til Hawaii og Mexico, men folk sa det var farlig å dra til Mexico, og jeg var litt treg med å bestille flybilletter til Hawaii, så da steg prisene ganske greit. Også var jeg egentlig ikke så gira på å gå gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassene, for de er jo så strenge i USA... Så da fant jeg ut at jeg kunne kjøpe et togpass for samme prisen som det flybilletten til Hawaii ville kosta, og samtidig få sett mye mer. Fornuftig, hæ?! Så da kjøpte jeg månedspass med 12 segmenter, altså at hver gang jeg bytta tog, så hadde jeg en segment mindre... Men jeg brukte faktisk ikke alle. Tror jeg hadde to igjen. Og togpasset kostet ca. 6000kr. Og jeg regna ut på det, og skulle jeg betalt hver togtur jeg tok, hadde det kosta meg 11500kr. Så sparte nesten halvparten på å kjøpe det passet.

Ruta mi her var: San Diego - Seattle - Chicago - Fort Worth - Washington DC - Miami - Fort Lauderdale - New York City - Buffalo/Niagara Falls (til og med noen timer i Canada) - New York City.

Jeg trodde jo at det gikk et tog fra Fort Worth langs kysten til Miami, men der tok jeg feil, og måtte ta toget tilbake til Chicago, så til Washington DC og SÅ til Miami. Derfor tok jeg ett par dager i DC når jeg først måtte ta et stopp der uansett.

Så i løpet av den måneden med tog rundt i USA, satt jeg ca. 220 timer på tog, altså 9 dager. Lengste jeg satt i sammenheng var to dager, fra Seattle til Chicago. Og jeg kan si det sånn at etter en dag på tog så lukter man vondt. Så etter to dager... Da er det godt med en dusj, for å si det sånn.



Så om du liker å ta tog, sånn som meg, så anbefaler jeg dette på det sterkeste, istedenfor å ta fly. Skulle selvfølgelig helst kjørt bil, men det blir dyrt om man bare er én, og når man ikke er så flink på retninger, så er det greit å ha med noen som er god på Googlemaps og sånt... Så er det noe du lurer på om tog i USA, så er jeg den rette personen å spørre. Togetselskapet heter forresten Amtrak.

Men alt i alt, så var USA helt fantastisk. Så nå har jeg vært i 9 stater (California, Arizona, Nevada, Washington, Illinois, Texas, Florida, New York og New Jersey) , for jeg kan vel ikke telle med de 16 andre jeg kjørte gjennom med tog..? hehe...

 Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar