onsdag 12. oktober 2016

Dois Rios, Ilha Grande

Siden jeg ikke fikk blogga noe mer før jeg kom meg hit til Salvador, må jeg nå gå litt tilbake i tid igjen. Som jeg nevnte tidligere, så var jeg på en jungeltur på Ilha Grande med to jenter fra Tyskland. Jeg møtte nemlig på de begge gangene jeg var på de andre jungelturene, og den andre gangen spurte de om jeg ville gå med de en annen dag, og det ville jeg jo!

Øya har ikke alltid vært et ferieparadis. Først var det skjulested for sjørøvere og slaver som hadde rømt. Så ble de spedalske fraktet hit, og til slutt måtte man i fengsel for å komme til denne fine øya. I 1994 ble fengselet stengt. Så det var det vi skulle denne dagen, nemlig gå tvers over øya for finne fengselet. Dois Rios heter stedet.


Heldigvis var ikke denne veien en liten ujevn sti. Veien var en grusvei, og vi kunne gå ved siden av hverandre og prate hele veien.

Etter ca. to timer kom vi frem til en liten landsby. Det var bare noen få folk der, og det hele virket veldig øde og forlatt. Vi fikk litt følelsen av å være med i serien The walking dead...



På bildet under ser dere porten til fengselet. Selve fengselet ble sprengt bort. Det sto noen vakter i porten, og vi spurte om vi kunne komme inn, men de sa det var stengt pga. noe økonomiske greier.



Så da gikk vi ned til stranda. Og dere, denne stranda var sykt fin! Vi var igrunn enige om at dette var den fineste stranda vi hadde sett på denne øya. Det var ingen der. Ingen som solgte snacks og drikke. Det var sånn man vil at en strand skal være.




Vi brukte ca. fem timer på hele turen. Og vi hørte forresten den knurringen igjen, som jeg hørte da jeg var på tur alene, men jentene fortalte at det var brølapene som lagde den lyden. Så da var det ikke så skummelt som det hørtes ut som! :)
Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar